Kampaania “Pöörake karusnahast ära” uues versioonis
Kampaania “Pöörake karusnahast ära”. on algatus, mida juhib PETA. Selle eesmärk on tõsta teadlikkust karusloomakasvatuse eetilistest ja ökoloogilistest aspektidest julgustades inimesi loobuma naturaalsest loomakarusnahast rõivaste kandmisest. Esimest korda esitlesid seda maailmale Boss Models Worldwide’i modellid “elav stendil” 30. oktoobril 1996. aastal. Viimasel ajal on PETA eesmärgiks olnud ka teiste loomse päritoluga materjalide, nt vill, nahk ja udusuled, sama vastuvõetamatu kui karusnahk. Organisatsioon kasutab vana kampaaniat, et juhtida taas tähelepanu loomade kasvatamise ja tapmise tingimustele.
Humanitaarsus ja mood
“Inimesed loomade eetilise kohtlemise eest” – on täisnimi rahvusvahelisele valitsusvälisele organisatsioonile, mille põhieesmärk on kaitsta loomade õigusi. Ta on tuntud oma provokatiivse ja vastuolulise tegevuse poolest, mille eesmärk on tõmmata avalikkuse tähelepanu ja juhtida tähelepanu olemasolevatele loomade väärkohtlemisega seotud probleemidele. 1980. aastal, asutamisaastal, olid karusnahad endiselt staatuse sümboliks. “Kõik tahtsid karusnahka saada” – meenutab Ingrid Newkirk, organisatsiooni kaasasutaja. “Aga nüüd on see minevik.”
Calvin Klein oli üks esimesi suuremaid moebrände, kes läks karusnahavabaks. Kõik see pärast seda, kui PETA tungis 1994. aastal tema New Yorgi kontorisse. Samal aastal avaldas ta kampaania “Turn Away from Fur” reklaamisisu, kus supermodellid väitsid, et nad käivad pigem alasti kui kannavad karusnahka. Sotsiaalmeedia ja laiem kultuuriline vestlus eetilise tarbimise ümber on seda veelgi kaugemale lükanud. 2017. aastal teatas Gucci, et karusnahk on passé. Ja 2021. aastal on tema emaettevõte Kering täielikult karusnahavaba, liitudes luksusbrändide ridadega Chanelist Versaceni.
Kuigi kaubamärgid kasutavad endiselt karusnahka, käsitletakse selle müüki aeglaselt kui sobimatut. Mõnes riigis nagu California ja Iisrael see on isegi ebaseaduslik. Kuid kui see oli enamiku ettevõtete tegevusest tühine osa, Nahktooted on tööstuse müügijuht. Seega tundub, et seekord on PETA-l veel suurem pähkel pureda.
“Pöörake ära karusnahast. Ja villast, nahast, udusulgedest…”
Oleme viimastel aastatel jälginud kasvav teadlikkus ja huvi loomakaitse vastu rõivatööstuses. Paljud ettevõtted ja disainerid astuvad samme, et vähendada või täielikult kõrvaldada nahktooteid, villast ja udusulgedest oma kollektsioone. Ja siiski, enamiku kaubamärkide jaoks ei ole nahast või villast loobumine hea mõte. Mitmed kõrgekvaliteedilised ettevõtted, kes on lubanud karusnahast vabaneda, on ignoreerinud aktivistide üleskutseid teha sama isegi selliste eksootiliste nahkade puhul nagu krokodill, madu ja jaanalinn, rääkimata veisenahast.
Ka paljudele tarbijatele villa ja naha kasutamine tundub vähem vastuoluline kui karusnahk või eksootilised nahad. Paljud inimesed arvavad, et erinevalt sellistest loomadest nagu naaritsad või krokodillid ei ole lehmade ja lammaste nahk toode, mille jaoks loomi kasvatatakse ainult nende naha pärast. PETA väidab aga, et tööstus on sama julm ja ohustab sellesse kuuluvate loomade heaolu.
Vaatamata alternatiivsete sünteetiliste materjalide väljatöötamisele on tarbijatel tegelikult oluline mõju rõivabrändide otsustele. Teadlikult oste valides, arvamust avaldades ja loomameelset tegevust võtvat kaubamärki toetades saavad nad mõjutada moetööstuse ümberkujunemist. “Teeme kõvasti tööd, et inimesi üles äratada,” ütles Newkirk. “Karusnahk on nüüd ilmselge, nahk muutub üha ilmsemaks… vill on kõige kõvem.” Kampaania “Pöörake karusnahast ära” tuletab meelde, et kuna karusnahast on saanud minevik, on võimalus ka teistel materjalidel.
Jäta kommentaar