Chanel Must Luik
Foto fastcompany.com

Pariisi moemaja Chanel on pärast loovjuhi vaikset ootamatut lahkumist leinas. Virginie Viard on Chaneli sümboolne “must luik”.. Vaid kolm nädalat pärast šokeerivat tagasiastumist esitles bränd oma viimast kõrgmoe kollektsiooni melanhoolia ja poleemika auraga ümbritsetud etendusel. Koht ise – majesteetlik Opéra Garnier – näis peegeldavat sündmuse sünget meeleolu. Ligi kolm aastakümmet Chaneli visiooni kujundanud naise Viardi puudumine näitusel oli valus aktsent, mis rõhutas tema puudumist mitte ainult kollektsioonist, vaid kogu brändist.

2024/25 kevad-suvi kollektsioon, mis kannab pealkirja “Black Swan”, tundus olevat sümboolne hüvastijätt Viardiga. Domineeris must – leina ja melanhoolia värv. Rasked satiinkleidid, nagu leinamantlid, hõljusid mööda lennurada nagu Chaneli endise hiilguse kummitused. Isegi esimene ja viimane välimus kollektsioonist – must satiinkleit, mille lõige sobib suurepäraselt Veneetsia dooži matustele – rõhutas olukorra dramaatilisust. Kuigi etendus oli igas detailis viimistletud, jättis vaatlejad tühjaks ja rahulolematuks. Samuti puudus see säde, sära ja rõõm, mis iseloomustasid Chaneli kollektsioone Karl Lagerfeldi ajal.

Chanel Must Luik
Foto businessoffashion.com

Hiiglase vari ja edu surve

Virginie Viardit kujundati aastaid Karl Lagerfeldi varjus, temast sai tema parem käsi ja saladuste usaldusisik. 2019. aastal, pärast meistri surma, seisis ta silmitsi paraja väljakutsega – maailma ühe äratuntavama moemaja Chaneli ohjad ülevõtmine. Alguses sai ta suurepäraselt hakkama. Tema valvsa pilgu all õitses bränd, saavutades 2023. aastal rekordilise müügikäibe, peaaegu 20 miljardit dollarit. Aja jooksul ilmusid aga esimesed kriitikahääled. Sosistati kujunduste korduvust, puudu jäi Lagerfeldi kollektsioone iseloomustanud säde ja värskus.

Kulminatsioon saabus maikuus, kui Marseille’s toimunud “kruiiside” show valmistas fännidele pettumuse. Côte d’Azuri külm aura ei soosinud suvist riietust ning internetikasutajad väljendasid avalikult oma rahulolematust, seadsid kahtluse alla Viardi nägemuse ja süüdistasid teda talendi puudumises. Kuu aega hiljem, keset ööd, teatati napisõnalises pressiteates Viardi lahkumisest Chanelist.

Moemaailmas on kombeks ka lahkuvatel disaineritel jätta kaubamärgiga hüvasti suurejoonelise showga, viimase kummardusena oma fännidele ja tööstusele. Viard seda võimalust aga ei kasutanud. Ilmselt oli ta vallandamise otsusest nii šokeeritud, et lahkus Chaneli peakorteris rue Cambonil asuvast kontorist kiirustades, jättes endast maha emotsioonide tormi. Lõppkokkuvõttes valmis 2024/25 kevad-suvi hooaja kollektsioon Chaneli sisemise disainerite meeskonna poolt. Kuigi kollektsioon ei olnud kaugeltki “vintage”, pälvis see mõõduka tunnustuse.

“Must luik” Chanel

Chaneli “Black Swan” saate avas Rare Birdi 1960. aastate melanhoolne lugu “Sympathy” “Külmast ja pimedusest” rääkiv laulu sõnad peegeldasid suurepäraselt kogumiku atmosfääri, mida oli läbi imbunud melanhoolia noot. ja külmus. Modellid, nagu igavlenud mannekeenid, kõndisid mööda catwalki lihtsates ülikondades. Klassikalise nelja taskuta, kaelast kinnituvad ja kaunistustega jakid kombineeriti üle põlve ulatuvate plisseeritud seelikutega. Minimalistlikud lõiked ja vaoshoitud värvid – must, valge ja beež – rõhutasid samuti kollektsiooni toorest ja lahedat olemust.

Teiseks etenduse elemendiks olid lühikese kaelusega ja klapitaskutega klassikalised Chaneli jakid. Seekord valis moemaja Inglismaa kuninganna baklažaani ja virsiku toonid, lisades kollektsiooni veidi soojust ja naiselikkust. Tõelised etenduse pärlid ilmusid aga välja lõpus. Lambaliha varrukatega metallik kokteilikleidid rõõmustasid oma sära ja originaalsusega. Saate absoluutseks staariks oli vapustav ekrulatekskleit, mille viimistluseks olid valged coq-suled ja litritega rinnahoidja. See looming, nagu lootuse sümbol, valgustas kollektsiooni tumedat atmosfääri ja andis lootust paremale homsele.

Chaneli must luik
Foto france24.com

Viard jätab Chaneli alahinnangu ja spekulatsioonide varju. Pariisi disainer Lutz Huelle kaitses disainerit, rõhutades tohutut väljakutset, millega ta pidi silmitsi seisma, asendades sellise ikooni nagu Lagerfeld. “Sõltumata hinnangust tema saavutustele ei saa keegi eitada, et ta pandi võimatusse olukorda,” kommenteeris Huelle. Siiski jääb küsimus kas Lagerfeldi pärandi surve osutus liiga suureks koormaks, ja ta ise ei täitnud moehiiglase ootusi? Aeg näitab, mida toob Chaneli tulevik ilma tema loomingulise geeniuseta.