Balenciaga kaubamärgi ajalugu
Balenciaga on palju enamat kui lihtsalt bränd – see on moemaailma legend, mille ajalugu on aastakümneid määranud trende ja määratlenud moodsa elegantsi. Selle juured ulatuvad tagasi tagasihoidlikku stuudiosse Hispaanias San Sebastiánis, kus rätsepatööst lummatud noor Cristóbal Balenciaga alustas oma teekonda moemaailma. Alates tagasihoidlikust algusest kuni ülemaailmse tunnustuseni, brändi ajalugu Balenciaga jääb inspiratsiooniks nii disaineritele kui ka moesõpradele kogu maailmas. Vaatamata muutustele juhtimises ja suundumuste arengus, on see alati jäänud truuks oma juurtele, säilitades uuenduslikkuse vaimu, mis tegi sellest legendi.
Võimaluse tagaajamine
Nimi Balenciaga pole midagi muud kui selle asutaja perekonnanimi. Cristóbal Balenciaga sündis 1895. aastal ja väheste allikate kohaselt kasvas ta üles väikeses mereäärses linnas Hispaanias. Tema esimene kokkupuude moega oli siis, kui ema pärast isa surma pere ülalpidamiseks õmblejana tööle asus. Nagu enamik tolleaegseid lapsi, oli ta iseõppinud. Siis polnud veel moekoole ega disaini ega mustrilõikuse alast haridust. Sageli õppisid vaesuses elavad pered kohalikelt kirikutelt õmblemist praktilise kogemuse kaudu. Huvitav on see, et kogu oma disainerikarjääri jooksul ei visandanud Balenciaga kordagi paberile pliiatsiga kujundust. Ent oma ema töö üle rõõmustades alustas ta 12-aastaselt õpipoisina San Sebastiani kuurordis oma teekonda moemaailma.
Oma esimese moemaja asutas ta 1917. aastal, kuid mitte selle kuulsa nime all, mida me täna teame, vaid lühendina oma ema neiupõlvenimest – Elisa. Mõne aja pärast, 1920. aastatel, avas ta teise poe, seekord Madridis. 1937. aastal oli Balenciaga aga Hispaania kodusõja tõttu sunnitud Prantsusmaale kolima. Ja just moepealinnas tervitati teda kui Prantsuse kõrgmoe vaieldamatut liidrit. Tema esimene moemaja Avenue Georges V sai kiiresti Pariisi kõige eksklusiivsemaks rätsepastuudioks samaväärselt omaaegsete moemajadega Dior.
Innovatsiooni ajastu
Alates nii noorest east olid tema mustrilõikamis- ja rõivaehitusoskused silmapaistvad. Nagu me mainisime, alustas ta oma kavandite kavandamise või visandamise asemel kangast endast. Lisaks tundis ta materjalidega manipuleerimise kunsti, et tuua välja nende kogu potentsiaal. Täiuslik viimistletud oskus eristas Balenciagat sellistest kaubamärkidest nagu Chanel ja Dior. Tema geenius pälvis talle palju tunnustust, kuid disainer ise hoidis oma ringid väikesena. Ta sõbrunes ja imetles mõnda neist, alustades neist Christian Dior Hubert De Givenchy kaudu Carmel Snow’le ja Diane Vreelandile. Ta oli introvert, kes teadupärast distantseeris end meediast ja paparatsodest.
Seega ei demonstreerinud Balenciaga mitte ainult suurepärast rätsepatööd, vaid oli ka uute tehnikate ja materjalide teerajaja. Ta tutvustas uuendusi nagu kunstkangaste kasutamine, kraeta jakkide disain ja õhtukleidid kaasaegsete stiilidega, mis on elegantsi standardid uuesti määratlenud. Kuid alles 1950. ja 1960. aastatel jõudis disainer oma töö haripunkti. Tema julged kujundused sealhulgas ikooniline kottkleit ja kaitsemantel, on pälvinud rahvusvahelist tunnustust, inspireerides järgnevaid disainerite põlvkondi.
Balenciaga kaubamärgi ajalugu – pärandi pärijad
Pärast üliedukat paari aastakümmet sulges Balenciaga 1968. aastal ootamatult oma moemaja. Kahjuks suri ta vaid neli aastat hiljem 77-aastaselt. Uudis moeimpeeriumi sulgemisest jättis brändi kliendid šoki, kuid väidetavalt uskus ta ise, et õiget moodust moekujunduseks enam ei eksisteeri. Siiski läks teisiti. Aastal 1986, vähem kui kaks aastakümmet hiljem, see juhtus Balenciaga uus ajastu. Üks, kes sellele kaasa aitas, on Nicolas Ghesquière, kes on tuntud selle poolest, et andis Balenciagale uue elu sisse juba oma esimesest s/s 98 saatest alates. Paljud tema loomingust on ikooniks tänaseni, kleidist Patchwork kuni Motorcycle Lariati kotini.
Omakorda 2001. aastal võttis moemaja üle Kering, praegu Saint Laurenti, Alexander McQueeni ja Bottega Veneta omanik. 2015. aastal Demna Gvasalia kuulutati välja Balenciaga uueks loovjuhiks ja sellest ajast saati on kõik kõneaineks olnud. Teda tunnustatakse ka selle eest, et ta aitas brändi mitmel viisil taaselustada, säilitades samal ajal Cristobali lõigete ja kujundite kunstilise terviklikkuse. Tänu Demnale tunnistati moemaja 2018. aastal Keringi kõige kiiremini kasvavaks kaubamärgiks.
Just tema taaselustas 2020. aasta saate ajal house’i ja couture’i juured. See oluline hetk näitas, et bränd naaseb oma tõelise pärandi juurde. Ja see on sellepärast Balenciaga pole moekollektsiooni tootnud peale Cristobali enda. Demna näib olevat kaubamärgi pärandi vääriline järglane. Ikka kuuleme tema järgmistest tegudest, mille eesmärk on viia Balenciaga maailmamoe kõrgustesse. Eelmisel aastal s/s 23 näitusel üllatas ta tööstust oma viimase koostööga Adidasega, kus peaosas on sportlased.
Rõivaste tont
Tänapäeval on Cristóbal Balenciaga mõju endiselt nähtav kõigis maja kujundustes, nii prêt-à-porter kui ka couture. Tema meisterlikud tehnikad on kestnud läbi kogu Balenciaga tuntud kollektsioonide. Bränd areneb pidevalt ja taastab oma ainulaadse iseloomu, tehes Gvasalia juhtimisel julgeid algatusi. Alates koostööst The Simpsonsiga kuni Kim Kardashiani valimiseni oma uusimaks muusaks – moemaja õitseb täpselt nagu 1950. aastatel. Brändi ajalugu Balenciaga pole mitte ainult austusavaldus minevikule, vaid ka inspiratsioon tulevikuks. Bränd jätkab innovatsiooni ja tipptaseme traditsiooni, mis on teinud sellest moeikooni. Kombineerides traditsiooni modernsusega, ületab see pidevalt piire ja kujundab trende, jäädes truuks oma juurtele.
Jäta kommentaar